Jest to czynność fizjologiczna mająca na celu wymianę zniszczonego upierzenia. Okresy pierzenia się zależą od wieku, płci, rodzaju paszy, temperatury i stanu fizjologicznego. Pierzenie może być pełne i częściowe (odnowa tylko piór konturowych miękkich). Puch wymieniany jest podobnie jak inne pióra z tym, że czas jego dojrzewania jest o 2 tygodnie krótszy. Czas dojrzewania piór jest różny i następuje w pewnej kolejności. Im dłuższe pióra, tym dłużej trwa ich rozwój. W 120 dniu życia gęsi, tj. z chwilą osiągnięcia dojrzałości przez wszystkie lotki I rzędu, następuje zakończenie rozwoju upierzenia. W tym czasie gęsi trzy razy zmieniają upierzenie. U gęsi dorosłych lotki wypadają raz w roku po zakończeniu okresu rozpłodowego. Wymiana upierzenia konturowego miękkiego odbywa się 3 razy. Uchwycenie momentu pełnej dojrzałości upierzenia jest bardzo ważne, bowiem tylko wtedy może nastąpić podskubywanie lub ubój. Chcąc zsynchronizować czas tuczu z czasem pełnej dojrzałości upierzenia, trzeba orientować się w budowie i rozwoju piór. Szczegółowe informacje na ten temat znajdują się w książce K. Deręgowskiego i H. Jusika ,,Pierzarstwo”. Okres pierzenia się można określić na podstawie piór pogubionych na wybiegu czy w gęśniku. Chcąc sprawdzić dojrzałość piór wyciąga się kilka z części brzusznej i piersiowej, stwierdzając, czy łatwo dają się wyrwać i czy luźno tkwią w skórze.
Inne artykuły:
Interesujące artykuły:
Polityka rolna Unii Europejskiej
Wspólna polityka rolna Unii Europejskiej wiąże się z dbaniem o rozwój obszarów wiejskich, nie tylko pod kątem zwiększenia ich efektywności w produkcji rolnej, ale...
Pisanie prac zaliczeniowych
Pisanie prac zaliczeniowych jest nierozłącznym elementem każdych studiów. Aby napisać pracę zaliczeniową trzeba zwrócić uwagę na parę istotnych elementów. Przede wszystkim trzeba spełnić odpowiednie...
Posiadanie bloga – wady i zalety
Posiadanie bloga - wady i zalety
Odwaga, odrobina kreatywności i wielotematyczny portal internetowy wordpress dla każdego - to wszystko, czego potrzebujesz, by zacząć tworzyć swój...